(( فقه و حقوق اسلامی )) - حقوق خصوصی

ارائه مطالب حقوقی ، فقهی ، پندآموز ، ...

(( فقه و حقوق اسلامی )) - حقوق خصوصی

ارائه مطالب حقوقی ، فقهی ، پندآموز ، ...

(( فقه و حقوق اسلامی )) - حقوق خصوصی

امامزاده هادی بن علی(فرزند علی)

در قسمت غربی آرامگاه باباطاهر و در میانه میدان بزرگ باباطاهر بقعه ای آجری دیده می شود. این بقعه به نام "امامزاده هادی بن علی"معروف است. ظاهر بنا محکم و استوار است و بنا به اظهار نظر مرحوم دکتر مصطفوی از بناهای قرن شش هجری که بعداً در دوره صفویه بازسازی شده ، می باشد. احتمال می رود این بازسازی در زمان شاه طهماسب اول صفوی(981-930 ه.ق) باشد و بنا از پی به صورت مربع شروع شده و در ارتفاع بالاتر به هشت ضلعی منظمی تبدیل می گردد که این هشت ضلعی در قسمت بالا به 16 ضلعی تبدیل گشته و گنبد سقفی با همین 16 ترک شروع و در آخر به نوک هرم می رسد.

شبستان حرم مربع شکل است که ابعاد آن در حدود 5/5 متر به نظر میرسد. در ارتفاع بالا به هشت ضلعی تغییر صورت می دهد و در هر گوشه ، طاق نمایی به عنوان پایه طاق مدور ساخته شده است. گنبد این زیارتگاه از نوع گنبدهای دو پوشش می باشد.

در تعمیرات و بازسازی تمامی بدنه جانبی و سطح داخلی آیینه کاری و تزیین شده است.

دیوارهای اطراف حرم از کف تا ارتفاع تقریباً 5/2 متر با آجرهای سفالی فیروزه رنگ که که از قدمت چند قرن برخوردارند پوشیده شده است. چیده شدن آجرها به صورت راستا و افقی به وسیله استادکاران گذشته برخی طرحهای چشم نواز از پیش هم قراردادن آجرها بوجود آورده اند.

در سمت قبله تقریباً روبروی درب ورودی با فرو رفتگی که در دیوار ایجاد شده است محرابی خوش نما پیش بینی شده که نیمی از آن با آجرهای سفالی و قسمت بالایی آن آینه کاری می باشد. در میانه حرم ضریح فلزی با پوشش هایی از مس بکار گذاشته شده آلت لقطه های فلزی آن و آیات کریمه که با مس های سرخ رنگ نوشته شده جلوه خاصی به زیارتگاه بخشیده است.

در داخل ضریح سنگ قبر مرمری دیده می شود که بر روی آن نوشته شده است:

هذا مرقد شریف امامزاده هادی بن علی بن الحسین علیه السلام معروف به فرزندعلی علیه السلام

در زیارتنامه فرد مدفون شده با نام"هادی فرزند امام زین العابدین(ع)"معرفی شده است. این مکان مورد احترام مردم همدان است. بویژه با فضای مناسبی که باباطاهر دارد همیشه پر رفت و آمد می باشد.


منبع :

http://m-law.blog.ir

http://hamedan.awqaf.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی